VANNHANDEL.NO VANNHANDEL.NO
VANNHANDEL.NO logo

Nyheter

VANNHANDEL retvitrer meldinger fra Redningsselskapet om båter som har fått tau i propellen.

Tau i propellen holder redningsskøytene travle

Det er ikke sjeldent båter får tau eller fiskegarn i propellen. Se video fra da redningsskøyta "Bergen Kreds" fjernet tau i propellen på båten "Utstein".

På alle de fast bemannede redningsskøytene er det dykker om bord. I 2011 hadde redningsskøytene over 1300 dykkeoppdrag. Det er ofte tau i propellen eller skade på propell etter grunnstøting, som er årsaken. Flest dykkeroppdrag har det vært på Skjærhalden og Oscarsborg i Oslofjorden. Redningsskøytene i Nordland dykker også ofte under fiskebåter som har fått fiskegarn i propellen.

Vær føre var — montér PROP PROTECTORditt fartøy!


Garn i propellen ble faresituasjon
Garn

I 2011 hang en 34 fots fiskebåt fast i et garn vest for Karmøy.

Havaristen var en 34 fots sjark med ett mannskap. Redningsskøyta «Bergen Kreds» i Haugesund ble kalt opp, satte kursen sørover og ankom havaristen en time senere. Da hang fiskebåten fast i garnet, med akterenden opp mot vinden. Bølgehøyden var 1-1,5 meter.

En redningsaksjon ble iverksatt. Redningsskøyta satte sleper i havaristen og snudde denne med baugen mot vinden. Da klarte fiskeren endelig å få skåret løs garnet og faresituasjonen løste seg.

Samtidig led en fisker samme skjebne ved Sævlandsosen. Her måtte Redningsskøyta bruke dykker for å få fiskebåten fri fra garn og taurester.

Langs kysten vår foregår det fiske med garn og sildenot. Redningsselskapet må stadig rykke ut for å redde fartøy som har viklet seg inn i rester av garn og annet som blir liggende i sjøen. Noen tilfeller utvikler seg til faresituasjoner.

Vær føre var — montér PROP PROTECTORditt fartøy!


Drivende søppel skaper trøbbel i skipstrafikken

6. august 2007 plukket Redningsskøyta «Nils C. P. Aure» opp en drivende trålpose i sjøen ved Alstein i Rogaland. Rester av trål, tau og annet drivende søppel opptar mye av tiden til redningsskøytene. Faren er stor for at slikt skal vikle seg inn i propellen til et fartøy, og det er gjerne tidkrevende å få dette fjernet igjen.

Vær føre var — montér PROP PROTECTORditt fartøy!


Islandsk fisker berget livet med redningsdrakt

Garn

Redningsdrakten berget livet til mannen som overlevde forliset i Norskehavet. I over tre timer lå den eneste overlevende etter Hallgrimur-forliset og fløt i bølger på opp til 20 meter. Uten redningsdrakten ville den islandske fiskeren ikke hatt en sjanse.

– Han var i overraskende god form, både fysisk og psykisk. Han ble berget fordi han tidlig innså hvilken vei det bar. Han fikk på seg redningsdrakten og gjorde seg klar til å evakuere, sa Olve Arnes, fartøysjef ved 330-skvadronen.

– Drakta er tett og holder deg tørr. Den er isolert og det er mye oppdrift i drakta. Drakten gjør det mulig å overleve i iskaldt vann i mange timer, sier Svein Holvik, leder for Sikkerhetsenteret i Måløy.

Les hele artikkelen HER

Les mer om HANSEN PROTECTION SEA NORDIC redningsdrakt HER


SEACURE påhengsmotorlås vinner test!

Se test av SEACURE låser for båtmotorer på SEACURE produktsiden.

Henvendelse/ordre: vannhandel.no emailadresse